söndag, februari 08, 2009

Svårt att andas


Lilltjejens första matstund utanför sjukhuset eller hemmet var på Global living här i Västerås. Idag åt hon lasagne på samma ställe och det övergår mitt förstånd att hon blivit så stor, en egen liten människa, på så kort tid.
Måste berätta om en grymt befriande händelse. G var iväg över natten och förändrade världen så jag hade köpt kladdkaka och nya numret av Mama. Kladdkakan och melodifestivalen var tipptopp, men sedan slog jag upp mammatidningen och fick, på riktigt, svårt att andas av att överösas av mammatips, mammakläder och mammaåsikter. Jag vill inte bara vara mamma. Jag vill vara Anna, sambo, sosse, kompis och en massa annat också. Där och då bestämde jag mig för att inte läsa sådana där tidningar mer, de ger mig dåligt samvete och en krypande rastlöshetskänsla. Livet är ju så mycket mer. Övergick snabbt till att läsa Fokus istället, intressant om Lena Adelsohn Liljeroth och moderaternas svävande kulturpolitik. Vad menar de egentligen, vad är visionen? Förutom att göra kulturen lite mer sponsorifierad och snacka om att den som vill gå på opera/bio/teater minsann får casha upp vad det kan tänkas kosta istället för vänsterflummet om skattestöd.

Och apropå kulturpolitik - Margareta har återupptagit bloggandet.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du säger det så enkelt och klokt, det jag försöker beröra med mitt långa, långa inlägg om föräldraskap.

Tack för att du är så klok! =)

10:12 em  
Blogger Sabina said...

Jag älskar att läsa Mama! Trots (eller kanske tack vare) att den är glättig. Visst är det mycket trams i den, men just åsiktspådyvlingen är ju otroligt svår att komma ifrån, oavsett vilken tidning man läser. I allt från finaste PK-tidning till Hänt extra finns det ju någon som vill att du ska tycka, och vara, på ett visst sätt för att vara rätt.

Det är lite samhällets problem, kan jag tycka, att man inte lämnar det fritt för oss alla att forma oss själva. Vi behöver ha verktygen att hantera mallen för hur vi ska vara.

Sen måste ju inte alla uppskatta tidsfördrivet Mama eller liknande föräldra(mamma)tidningar, men jag gillar att även den delen av Sabina får något att läsa. Sen har jag annat för de andra delarna... För inte heller jag är bara mamma.

12:57 em  

Skicka en kommentar

<< Home