måndag, juli 09, 2007

Prioriteringar

Fördrev den regniga måndagsförmiddagen med att rensa ur skrivbordslådorna i mitt gamla flickrum. Hittade uppsatser om indianer och Sveriges riksdag. Hittade (och försökte snabbt förtränga) gamla kärleksbrev, både sådana jag fått och sådana som jag (tack gode gud!) aldrig skickade. Och så mina gamla kalendrar fyllda med användbar information om när folk fyller år, när SSU-kursen skulle gå av stapeln och när det var studiedagar. Och alltid, längst bak i filofaxen, små tabeller gjorda med linjal där varje prov skrevs in med precis noggrannhet. Där trängs MVG med VG+ och VG och i några få fall ett G. Helst av allt vill jag kunna kommunicera med den 15-åriga versionen av mig själv och säga att det inte spelar någon roll hur mycket du läser på inför det där provet om svenska författare, för du har ändå glömt hälften om några år, nästa månad eller imorgon. Läs istället Dagens nyheter varje morgon, lyssna på bra musik och ligg inte vaken på nätterna och oroa dig över betygen. Det spelar ändå inte så stor roll sen.