söndag, augusti 26, 2007

Uppdatering

Är hemma i vackra Västerås efter ännu en helg i trakten av hufvudstaden. I fredags packade A, S och jag in oss i bilen, det börjar bli en trevlig helgtradition det där. Om man nu kan kalla något en tradition när det händer för andra gången? Hur som helst, efter att ha släppt av dem på olika håll i Stockholm träffade jag M och vi gick hem till CSI (nya termen för lilla familjen som förut hette S,C&I - mycket omständligt) för att fira C:s födelsedag. Körde hem mot Åkersberga i natten efter att ha suttit som ett miffo och lyssnat på E och S som pratade bebissovtider och AD-droppar. Förlåt att jag inte hade något vettigt att komma med och tack för att jag fick soffmysa med er ändå!

I lördags hade jag tvärdåligt lokalsinne och fick hjälp av J att hitta från Åkersberga till Skogskyrkogården där S och jag var på en väldigt fin begravning. Resten av dagen tillbringades hemma med brinnande marshmallows och Sex and the city-maraton.

Sista söndagen i augusti betyder, som alla Åkersbergabor vet, Kanalens dag. Ett jippo som innehåller precis samma saker varje år, ABF har en klättervägg, partierna informerar om sin politik, scouterna bygger en provisorisk bro över kanalen och man köper brända mandlar. F, M och jag var där ett tag och sedan tog jag en promenad hem, packade ihop mina saker och hann krama mamma som precis kom hem från Helsingborg. Åkte sedan till Huddinge för att hämta A. Efter att ha lallat runt på Coop Extra körde vi vilse i Södertälje, lyssnade på Pang Prego och stannade i Kvicksund och åt äggåkaviarmacka och plommon. Ikväll är det säsongspremiär för Agenda (här skrev jag en utläggning om vad kvällens avsnitt ska handla om men det blev så långt så jag fortsätter lite längre ner...), det firas med te hemma hos A. Imorgon är det repskap med Västerås arbetarekommun, jag längtar! (Vissa säger att jag har en pervers fascination för dylika tillställningar. De kan ha rätt)

Okej, kvällens Agenda ska bland annat handla om företag som tar etiskt ansvar. I somras ägnade jag en regnig Sundsvallskväll åt att läsa ett nummer av Veckans affärer som handlade just om det. Om företag som fattat grejen med CSR, corporate social responsibility, att ta ett samhällsansvar och inte bara casha in stålar. Liksom. I Veckans affärer läste jag om chefer som granskar arbetsmiljön för H&M:s sömmerskor och som sänker sina koldioxidutsläpp med fem procent om året . Och det är hedervärt. Men jag kan samtidigt inte låta bli att tänka på hur enkelt det är att sätta in sådana åtgärder när det går bra, när pengarna rullar in som de ska som Petter säger, men sen då? När högkonjunkturen blir lågkonjunktur och media fokuserar på något annat än hur företags agerande påverkar hur jorden mår. Är det lika enkelt då att hävda vikten av samhällsansvar eller är det på just dessa ställen som man först skär ner?