lördag, oktober 04, 2008

Varma fötter är inte fy skam

Skynda dig älskade, skynda att älska
dagarna mörknar minut för minut
tänd våra ljus det är nära till natten
snart är den blommande sommaren slut.

Det där lugna och sköna jag skrev om igår kväll fortsätter. Nu är G på förbundsstyrelsen, mamma på jobbet, A sovandes i babysittern och jag har just avslutat frukosten samtidigt som jag lyssnar på Tove Janssons vackra Höstvisa. Snart är det promenaddags och sedan skoinköpsdags. Egentligen har jag ju ett överflöd av skor, men inga varma, höstiga. Och nu börjar det faktiskt bli för kallt och blött för ballerinor. Jag vill ju inte hjälpa förkylningen på traven.

Vi lyssnade på Muminmusik förra helgen och nu har jag hittat en
sida med små lyssningsklipp. Det är inte som lp-skivan i Riddarhyttan med utsikt över pergolan, men det är ett helt okej substitut. Vilka texter!


Det finns folk som har trist hela dagen
och folk som har bråttom i ett
det finns folk som blir sjuka i magen
av bekymmer om vad som är rätt.
Men här ser ni en som är med om det mesta
som skrattar och slåss med polisen och festar
som härjar och hojtar i himmelens sky,
den förtrollande, argsinta, lyckliga My!