söndag, juni 25, 2006

Rikedom

För det är som det är
Det är svårt att bli nöjd när man väntar mirakel
Har en last som återkommer med skrämmande jämna mellanrum. Pocketböcker. Köper mycket böcker året runt men under sommaren når det hela någonslags galen peak och jag blir som förbytt. Ser mig själv på kritvita stränder, i hängmattor, på tåg som ska ta mig till himmelska platser, alltid med en pocketbok i handen. I själva verket missar jag alltid de där stränderna, hängmattorna och tåget och vaknar upp ur dvalan lagom till agusti med en hög olästa böcker. Men det är det på något vis värt, man känner sig aldrig så rik som när man har en oläst bok som väntar på att bli öppnad.
Där man köper biljetter till Arlanda express på Stockholm central finns en pocketautomat där det finns böcker för 20 kronor styck. Lyx, lyx, lyx. Nu har jag dock köpt de böcker jag tycker verkar intressanta ur den där automaten och väntar med spänning på att de ska byta ut sortimentet. Och ja, hittills har jag läst alla böcker jag köpt den här sommaren.
Är det någon som vill gå runt i en vacker sommarstad och köpa 5 pocketböcker och betala för 4 med mig är det bara att mejla. Vi kan säkert äta en mjukglass också om det där med böckerna inte lockar tillräckligt.
Citatet ovan som slår med sådan kraft men är så sant är från LW:s När man väntar mirakel