söndag, januari 25, 2009

Kontakt(o)vilja

Lilltjejen har, sin vana trogen, somnat om efter frulle och lek. G sover och jag har tömt torktumlaren, vikt kläder och omorganiserat lite i badrummet. Det är så skönt med en morgon som börjar lugnt och där jag har ro att fixa sånt som inte står högst på attgöralistan.

Lasse bloggar om en intressant artikel om kontakt mellan politiker och väljare. 58 % av de som svarat säger att de troligen inte eller absolut inte vill ha kontakt med en politiker i sin kommun. Bara var fjärde svensk har det senaste året varit i kontakt med en politiker i sin kommun. Det finns med andra ord en hel del för partierna att göra för att åtminstone träffa de 42 % som skulle kunna tänka sig en politikerkontakt. Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann säger att han vill att de moderata förtroendevalda ska ägna hälften av sin tid åt parlamentariskt arbete och hälften åt väljarkontakter. Spännande! Jag gillar tanken, jag har nämndsammanträde en förmiddag i månaden. Tänk om vi i nämndens s-grupp skulle träffa västeråsare under lika lång tid. Det är inte mycket, men jag är helt övertygad om att vi skulle få en hel del nya idéer, tankeställare och välbehövlig energi till nämndarbetet. Och om alla nämndgrupper skulle göra samma sak... och de sossar som är förtroendevalda på heltid... och de som jobbar för de förtroendevalda på heltid... Tanken svindlar och jag tänker: varför inte? Nu kör vi!

Förresten reagerade jag på att partierna i SVD-artikeln skrevs med stor bokstav. Annars har ju riksdagspartierna skrivits socialdemokraterna, moderaterna och så vidare. Men så googlade jag fram att TT från januari 2009 (nu!) skriver partierna med versal begynnelsebokstad. Där ser man.

2 Comments:

Blogger Sabina said...

Jag har också tänkt på det där. Inte bara väljarkontakten utan versalen. Det ser så konstigt ut med versalerna inom parentes...

Det tål att tänkas på det där om väljarkontakt. Jag vet att jag inte gärna vill ha min älskling borta dubbelt så lång tid varje vecka, men å andra sidan är ju en del av de saker han är borta på väljarkontakt. Även om den väljargruppen kanske råkar vara anställda på ett sjukhus, och ofta män.

Kan man inte tänka sig att man jobbar hårdare på att göra möten mer lättillgängliga, så att det inte känns konstigt att besöka t.ex. ett fullmäktigemöte. Jag, som ändå varit politiskt aktiv med ganska tunga uppdrag, tycker att det skulle kännas konstigt att besöka ett fullmäktigemöte här i nya staden, hur ska det då inte kännas för någon som aldrig sysslat med politik!?

Tur att du orkar tänka och blogga, hos mig står det alldeles still!

10:47 fm  
Blogger Anna N said...

Egentligen tycker jag inte att tiden ska dubblas, men tiden borde kunna omdisponeras! Vårt nämndmöte kan inte halveras tror jag, så jag, som har så lite tid med parlamentariska uppdrag, borde kunna dubbla tiden.

Men helt klart, det måste gå att göra möten mer tillgängliga! I min nämnd, den för funktionshindrade, säger ordföranden alltid att det är tråkigt att så få kommer på den öppna frågestunden. Men det är ju klockan nio en tisdagmorgon, två våningar upp i stadshuset. No offense, men det funkar kanske inte att bara meddela att det är allmänhetens frågestund, och sedan hoppas på att folk ska strömma till...

11:21 fm  

Skicka en kommentar

<< Home