måndag, maj 19, 2008

En stilla önskan om verklighetsrubbning

I helgen har jag brottats med ett moraliskt dilemma, en tanke har surrat i mitt huvud som en envis fluga och jag har känt mig som ett barn som inte kan unna någon annan framgång. Trots att jag vet att man inte ska önska någon annan olycka så önskar jag Linda Skugge en liten, liten dos av något som rubbar hennes verklighet.

Linda Skugge är en åsiktsmaskin som sprutar ur sig krönikor och blogginlägg på nolltid och detta, enligt egen utsago, utan tillstymmelse till skrivkramp: ”Säg ett ämne så kan jag skriva om det!”. För sin förmåga att skapa debatt har hon min respekt, men hennes människosyn har jag inget till övers för. Hon tvekar inte att se på sig själv, sin familj och människor som är precis som hon och sedan skriva hela sin världsbild utifrån vad hon ser. Till exempel: Linda Skugge menar att utbrändhet är något påhittat. ”Och det är därför jag har så svårt att förstå utbrändhet. Jag tror de hittar på! Jag blir galen! Tänk dig själv, hur jag har kunnat jobba och ha tre barn samtidigt de hittar ju på, det är bara bullshit.” Eller: Linda Skugge tycker att ungar som inte är lika vitala som hennes egna barn är lobotomerade. ”De bara sitter där och är helt lugna, man undrar ju vad det är för fel på dem.” Eller: Linda Skugge hyllar Christina Stenbeck som inte låter graviditeten påverka henne utan tänker fortsätta jobba som vanligt, inte vara ledig utan göra det som krävs av henne. Det är helt rätt och jag avundas Christina Stenbeck som lyckas göra det. Men Linda Skugges analys av det hela ger en bitter eftersmak ”Det kallar jag rätt Try harder-attityd.” För Linda Skugge handlar det inte om lyckliga omständigheter att ha en relativt enkel graviditet och dessutom, antar jag, kunna casha upp för någon som kan passa barnet när det kommer.

Om Linda Skugge varit ödmjuk hade hon förstått att hon är lyckligt lottad som fixar företagsskötande, tre barn, deadlines och fotograferingar. Men Linda Skugge är orättvis, trångsynt, oschysst och menar att det är attityden och viljan det är fel på när människor inte klarar hennes hysteriska tempo och blir sjukskrivna. Eller tar semester för den delen. För medan hon som aldrig tagit ledigt ”blir lite provocerad av folk som säger att de behöver en vecka ledigt”, provocerar hon mig så till den milda grad att jag önskar henne något, litet, som öppnar hennes ögon. Om så bara för en dag.

Citaten hämtade jag ur
DN-intervjun förutom det om Christina Stenbeck, det kommer från Linda Skugges blogg.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Å va bra skrivet! Det är precis så jag också känner! Den attityd hon påvisar gör mig helt galen av ilska! stora kramar till dig för att du satt ord det! (och så klart för att du är du)

11:23 em  
Anonymous Anonym said...

Du har såå rätt, hon är såå ute och cyklar!

Hoppas förresten att du mår bätte nu!

Kram och pepp och heja!

11:29 em  
Anonymous Anonym said...

Åh Anna, pricken över i:et. Vi satt i korridorsköket och blev förbannde och önskade oss en motbild till Skugge, det ä hemskt att hennes bild av en framgångsrik kvinna får en sådan plats. Hennes texter dryper ofta av självförakt mot sig själv tycker jag. Sorgligt. Och hennes favoritpodukt på apoteket är medicin mot magsår. Konstigt. Hoppas du mår bra och tar hand om dig själv! KRAMAR

4:33 em  
Blogger Carin Lidman said...

Linda Skugge har en mission här i livet:
Att få oss alla andra vanliga kvinnor och morsor, som känner oss utschasade emellanåt, misslyckade.
Nej, den där übermensch- mentaliteten är inte nyttig för nån. Allra minst för henne själv.

1:57 em  
Blogger hanna said...

som socialförsäkringsministern. hon sa att hon varit utbränd i en dag och att det därför gör att hon förstår hur människor som är sjukskrivna har det.

hej från Hanna

1:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home