söndag, september 21, 2008

Är jag en dålig mamma?

Sedan lilltjejen kom och förgyllde min tid har jag brottats med tankarna på amning eller inte amning. Förresten, kanske inte precis från början för då var jag ju helt inställd på att hon skulle få sin mat via mig. Under ett barnmorskebesök en tid innan A kom frågade barnmorskan om jag tänkte amma och ja, det tänkte jag såklart. Men så kom hon och det blev alldeles annorlunda. Från början sondmatades vi henne, när hon var för liten för att ammas och behövde gå upp i vikt. Bröstpumpen blev min bästa vän, vi ville ju att hon skulle få min mjölk att äta för den är outstanding för hennes immunförsvar hennes hälsa hennes intellekt. Men så blev jag magsjuk, sov hemma en natt och kunde inte pumpa på ett dygn, därefter kom inte mjölken igång ordentligt. Hur skulle det nu gå med hennes immunförsvar hennes hälsa hennes intellekt?

I kombination med sondmatningen övade vi på amningen, vi tragglade den fram och tillbaka och ändrade amningsställning och testade amningsnapp och jag åkte till Barnens hus och köpte en alldeles för dyr amningskudde och personalen på lasarettet kom in var tredje timme med sina egna tips om hur jag borde göra och oj, gör du sådär? testa det här istället och till slut var amningen en enda stor ångesttid. Lilltjejen och jag var lika tröstlöst ledsna båda två varje gång det var dags för mat och varje gång vi slutade att öva och gick över till sondmatningen blev jag lugn och tårarna torkade. Nu blev hon åtminstone mätt.

Jag vill ju vara en bra mamma, en sån som gör rätt och gör sitt bästa för barnet. Och är man en sån mamma ska man inte ge upp amningen, det fick vi klart för oss av alla affischer broschyrer brandtal om amningens fördelar som vi fick ta del av på lasarettet. Men så närmade sig tiden för utskrivning och till slut var det enda som återstod: Nu ska hon bara lära sig äta. Äta, amning, tårartårartårar. I ett nummer av en av de gamla föräldratidningarna som utgjorde en del av sällskapsrummets innehåll läste jag om kvinnor som gick igenom precis det som vi gjorde. Som också bombarderades av brandtal om det fantastiska i bröstmjölken men som till slut började tänka som jag; mår inte mitt barn bättre av en mysig matstund med närhet istället för tårar och tandagnisslan? Och G pushade mig tills jag till slut tog mod till mig och sa: Jag vill inte mer till en sköterska som var så snäll. Hon sa att det var starkt av mig och att hon var medveten om att amningshysterin kunde bli lite väl stor ibland och att vi nu skulle lära oss att nappa vår lilla tjej.

Nu äter A bröstmjölksersättning, pulver som blandas med vatten som kokat upp och sen fått svalna. Det är inte alldeles enkelt, men vi har fått in snitsen, har våra egna trick för att få vattnet i perfekt temperatur och framförallt: G och jag kan mata varannan gång och får precis lika många mysiga matstunder med närhet. Och trots att det är bland de bästa beslut jag tagit, så är det inte alldeles enkelt. Varje gång jag tog ersättningspaketet från skafferiet möttes jag av texten Viktigt! Bröstmjölk är den bästa maten för ditt barn. Som en liten påminnelse om att jag inte gjort det bästa valet för mitt barn. Nu har vi en plåtburk för ersättningen, snyggare på köksbänken och definitivt bättre för mammahjärtat.

Damer på repskapet som slår sig på brösten och frågar Har du mat där? kan jag ta med ett leende och ett pekande ner på skötväskan och Nej, jag har mat där och det fungerar lika bra! Men andra damer har jag svårare för, som hon vi går hos på bvc som varje gång vi är där, och det är väl fem eller sex gånger sen A föddes, säger Du ammar va? och när jag säger att hon får ersättning säger hon Just det, jag visste att det var något konstigt med er eller Du vet, jag har ju så många barn att hålla reda på eller Ja, det var du ja. Av en som jobbar med nyblivna mammor tycker jag att man kan begära att hon  har koll på att det finns ett synsätt att en bra mamma ammar och att man lätt får dåligt samvete om man inte gör det. En snabb koll i journalen innan vi kommer in i rummet skulle innebära att frågan istället blir Går matningen fortfarande bra? och jag skulle slippa säga att hon får ersättning och känslan av att orden egentligen betyder jag är en dålig mamma.

Det här söndagsmorgonsinlägget kom ur ett avsnitt av Dr Phil som jag just såg. En barnläkare svarade på frågan hur länge man bör amma och svaret blev: Minst ett år, men ju längre desto bättre. Ju längre man fortsätter desto intelligentare blir barnet.

Så fort jag hörde det kickade det dåliga samvetet in; min dotter är bara tio veckor och jag har redan hämmat hennes intelligens. Hur ska det här gå?

10 Comments:

Blogger Sabina said...

Fina Anna, det finns så mycket skit som vissa amningshetsande mammor gör mot sina barn så de räddas liksom inte av att de ammar! Det gör en inte automatiskt till en outstanding förälder. Du är en fantastisk mamma, det ligger så mycket mer bakom det än hur man ger sin älskade bebis mat!

Det är knepigt, det här samhället. Vi pratar jämställdhet och frihet från könsroller, men så fort någon kliver ur den gängse normen får man det tufft (om man väljer att inte amma, väljer att inte vara hemma i ett år med sin gulleplutt osv). Det är sannerligen inte lätt att vara mamma. Klappa dig på axeln, du är fantastisk!

Nu måste jag hämta min fina bebis ur TV-skåpet!

Puss

10:08 fm  
Anonymous Anonym said...

Anna, tack för en viktig och fin text, tack för att du delar med dig. Det klart att du gör det rätta, jag tror din dotter mer behöver trygga, mysiga stunder med er vid maten än vad hon behöver bröstmjölk.

Förldraskapet är ju så jävla regel-bundet så det finns inte. Det finns så många rätt och fel så man blir helt galen ibland. Men det är ni som är föräldrarna och er kärlek och allt mys och trygghet är det som är värt allra mest för lillan.

Du kan och du är en precis lika bra mamma som alla andra.

Kram!

10:29 fm  
Blogger Farmor Ewa said...

Farfar PeA sa "det är väl för fan många som blir uppfödda med flaska".

Stå på dig Anna! Vi vet att vårt barnbarn har den bästa mamman och den bästa pappan som går att få.

Kram

11:36 fm  
Anonymous Anonym said...

Anna!!!!
Du är inte en dålig mamma. Jag tycker att du är duktig som orkar svara på alla dumma frågor. Din och G:s lilla tjej har precis samma förutsättning som barn som ammas. Mycket kärlek betyder mer.
Kram Elisabeth

5:06 em  
Blogger Anna N said...

Tack för all pepp! Ni säger så kloka saker som jag verkligen behövde höra precis idag. Tack tack tack!

6:12 em  
Blogger Joanna said...

Oh, Anna! Jag tror att du innerst inne VET att du är världens bästa mamma till Amelie och det gör ont att läsa vad du skriver. Inte bara för din skull utan för alla kvinnor som är i din situations skull. Skuldbeläggande och skam. Usch och fy! Att barnmorskor av alla dessutom inte tar ett större ansvar för att stävja hetsen är hemskt.

Som sagt, klappa dig på axeln, du är fantastisk. Heja dig!

10:02 em  
Anonymous Anonym said...

Anna, skit i sådana där frågor! Er A. blir inte mindre intelligent av dumma socialdarwinistiska påfund som avser att göra mödrar och fäder osäkra i sin föräldraroll.

Experterna - barnmorskor, barnläkare och andra - tar trygghet och initiativförmåga från föräldrarna och koloniserar föräldraskapet. Lita till din och G:s kärlek till A. och låt den skänka er tillförsikt om att ni vet vad som är bäst för er.

11:19 fm  
Anonymous Anonym said...

Med sådana föräldrar behöver du inte ens tvivla! Screw alla tanter!

12:20 em  
Blogger Carin Lidman said...

Amma är bra, men mamma är bättre!
---
Om jag var er skulle jag byta bvc!
Vi har ju för tusan VÅRDVAL!
Utnyttja det.
Kram!

10:00 em  
Blogger Sabina said...

Shit, Carin Lidman här ovan skrev precis vad jag tycker. Fast på ett mycket bättre sätt. Word!

3:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home