onsdag, september 03, 2008

Simulanterna

Mina och G:s turer med försäkringskassan skulle kunna bli en lång läsning här på bloggen, men det är inte särskilt roligt att läsa om skulle jag tro. Den ena var utbränd och den andra hade prematura sammandragningar och fick knappt gå ur sängen med risk för förtidsbörd. Försäkringskassans långa handläggningstider har dock inneburit att vi inte haft någon inkomst sedan i maj. Lång tid och många räkningar vi lyckats skrapa ihop till eller låna till och hur vi nu har lyckats so far. Därför får jag rätt ont i magen när jag läser att kvinnor som väntat barn nekats sjukpenning för att graviditet inte är någon sjukdom. Om åkomman i sig inte är någon sjukdom men symptomen i allra högsta grad är sjukdomslika, vad gäller då?

Ska man lyssna på försäkringskassan och Linda Skugge är G och jag ett par simulanter som borde klippa sig och skaffa ett jobb. Stackars A med sådana föräldrar.

1 Comments:

Blogger Johanna said...

Det är på riktigt helt galet, om man är så sjuk att man inte kommer upp ur sängen, illamående eller ont i kroppen eller något annat av de ganska typiska gravididetssymptomen, så får man ingen ersättning för att det är inte en sjukdom. Jag kan inte hjälpa att jag funderar på om det hade varit samma situation om män hade varit gravida istället.

3:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home