onsdag, oktober 08, 2008

Mat, mat, mat

Här sitter jag med en nappflaska mjölkersättning redo, men lilltjejen bara snusar och sover. Faktum är att hon inte ätit på elva timmar. Några gånger sedan fem i morse har jag trott att hon börjat bli hungrig, men allt hon velat var att få nappen inpetad i munnen igen. Lilla, lilla tröttisen.

J bloggade om skolmaten i måndags, om att den ska kosta så lite som möjligt och att barnfetman samtidigt ökar, om att det måste finnas ett samband. Och som det gör! Det är dyrare att äta nyttigt än att inte göra det. Igår var jag på Konsum city, som det så flashigt heter, för att köpa grönsaker. En gurka och fem tomater för 59 kronor. Jag hamnade i sådan chock att jag glömde att dra medmerakortet (och det, mina vänner, händer inte ofta). För 55 kronor får man den här veckan nio liter läsk på COOP Extra. Det räcker väl till några barnfamiljers fredagsmys, men ska man lägga pengarna på middagssallad istället blir det kärvt. Klart man egentligen inte kan jämföra läsk med gurka, det ena går ju inte att ersätta med det andra. Men det är, rent ekonomiskt sett, billigare att låta kidsen äta sig småmätta på chips och läsk innan de sätter sig till bords, än att låta dem frossa i sallad.

Nu ska jag förbereda dagens promenad som går till COOP Forum för att handla rödbetor och falukorv i ring (eftersom jag är slav under COOPs reklamblad). Lilltjejen ska bara vakna först!