fredag, oktober 31, 2008

Väder och en nypa salt

Snön, regnet, blåsten och den begynnande halkan satte effektivt stopp för bilresan till Stockholm. G tog tåget mot Arlanda i morse och hur det blir med helgens dejter med mamma, syrran + M, CSI och brunch hos J är ännu ovisst. Jag hoppas att vädret blir så bra att vi kan åka till Stockholm imorgon, och nu verkar det väl som om det blir så. Det regnar inte alls så mycket och blåsten verkar också ha givit med sig.

Jag har varit vaken från och till sedan klockan fyra när G gick upp, packade det sista och begav sig till tåget. För en timme sedan vaknade A ledsen och jag flyttade in henne i vår säng där hon genast somnade om. Brevid henne har jag legat och läst Pär Nuders bok som är kändisspäckad och, motsägelsefullt, både lågmäld och fylld med stora ord. Jag har hoppat fram och tillbaka i boken och ännu inte läst det som Tomas Bodström kallar fadersmordet på Göran Persson, men ser fram emot att komma även dit. So far verkar epitetet skandalbok betydligt överdrivet. Visst innehåller den en del skvaller, men än mer fina porträtt av Nuders kollegor och vänner, återgivna pm från Nuder till Göran Persson och små historieåterblickar från hans far, hans egen och hans döttrars barndom. Och att göra sin egen roll i världen lite större än vad den är, hör väl till när man skriver om sig själv? Jag är övertygad om att självbiografier tjänar på att tas med åtminstone en liten nypa salt.

Läser nu på aftonbladet.se att snön skapar problem i Västmanland, kanske särskilt i min sambos hemtrakter. Hoppas att allt går bra, ska följa väderleksrapporterna noga under dagen.