fredag, december 26, 2008

Juluppdatering

Vi har en alldeles ljuvlig julledighet, just nu i Riddarhyttan innan det i Åkersberga. Vårt största projekt är att i lugn och ro inviga lilltjejen i potatisens underbara värld. Två gånger om dagen äter hon mosad potatis blandat i mjölkersättning, det är kanske inte det roligaste hon gjort, hon grimaserar faktiskt rätt illa emellanåt, men allt mindre spottas ut och allt mer hamnar i lilla tjocka magen. 

Apropå bebismat såg jag en rubriken Amning ger lydiga barn på expressen.se och jag kunde, mot bättre vetande, inte låta bli att klicka mig in på Allt om barns hemsida för att läsa mer. Enligt artikeln är barn som blivit ammade mindre benägna att "uppföra sig illa" och  "i mindre utsträckning representerade bland dem som fått en medicinsk diagnos på sina problem att uppföra sig". Hade jag inte fått hjärtklappning och lite svårt att andas när det dåliga samvetet slog till hade jag ifrågasatt var som menas med lydig och ett dåligt uppförande. Det låter synnerligen subjektivt faktiskt. Forskningen baseras på föräldrarnas syn på sina barn. "Av föräldrarna till barnen som hade ammats var 15 procent mindre oroliga över deras barns uppträdande än föräldrarna till barn som fått mjölkersättning. Att de 100 000 föräldrar som har tillfrågats har samma tolkning av hur ett barn bör uppföra sig håller jag för otroligt. 

Well, nu sover lilltjejen middag efter minst en timmes träningspass på filten vid julgranen, hon har gymnastiserat med benen rakt upp i luften och vänt sig från mage till rygg och tillbaka åt alla håll och kanter, ivrigt påhejad av farfar. Det här får jag säkert ångra att jag skriver nu, men jäklar vilken nöjd bebis det är! Hon skriker nästan aldrig, igår satt vi exempelvis i soffan under tomtebesöket och efterföljande julklappsutdelning i någon timme och hon sa inte ett knyst, satt bara och tittade och skrattade och lekte med paketsnöre. Detta trots att temperaturen var hög, hon var lite svettig och hade blossande röda kinder. Jag är förundrad över hennes tålamod och konstaterar att hon inte kan ha ärvt det av mig. När vi roadtripade hit från Åkersberga blev hon lite ledsen dock, hon kunde inte riktigt somna så G och jag stängde av radion och sjöng Dinkeli dunkeli doja i en kvart innan G sa det befriande Ska vi ta en annan nu? Vi avslutade eftermiddagskonserten med Här dansar herr gurka några gånger innan lilltjejen somnade.

Imorgon är planen Örebro för mellandagsreashopping och bio medan A har en heldag med sin farmor och farfar. Det blir lyxdag för både föräldrar och bebis alltså!