måndag, oktober 29, 2007

Dag 1, pendling is da shit

Med en vecka kvar till nya jobbet har jag idag smygkickat igång pendlandet. Checkade av hur lång tid det tar att gå till stationen, imorgon ska jag testa en ny väg för att se om jag kanske kan spara in någon promenadminut som kan tillbringas i sängen istället. Att lämna saker åt slumpen ligger inte riktigt för mig. Själva tågresan då? Jotack, inga förseningar och frukost, Dagens nyheter och bekanta på tåget. Var dock alldeles för tidsoptimistiskt på vägen hem och tillbringade en kvart på Åhléns city och en halvtimme vid en dator på centralen för att läsa igenom skolrådslagets plattform. En fet skandal att varken elevinflytande eller elevdemokrati nämns en enda gång i texten som annars är fullproppad med både spännande och mindre festliga förslag för framtidens skola. Inte speciellt nytänkande och schyst för eleverna att sträcka ut en hand till furir Björklund för att få en bred uppgörelse kring betygen. Betyg i lägre åldrar handlar inte på något sätt om att elever och föräldrar på ett tydligare sätt ska få koll på hur mycket eleven kan eller åt vilket håll utvecklingskurvan pekar. Det innebär bara att lusten att lära blir mindre och betygshetsen större. Jag väljer individuella utvecklingsplaner och regelbundna utvecklingssamtal framför intetsägande bokstavskombinationer på ett papper. Any day of the week faktiskt.

2 Comments:

Blogger Joanna said...

Anna! Nästa gång får du hänga vid en dator på expen istället för på centralen! Så ycket trevligare!

11:40 em  
Blogger Eva said...

Huvaligen. Jag vet inte ens om jag vågar läsa rådslagsresultatet.

Men nog för att jag är peppad på att ta betygsdebatten med varenda partist som tvivlar. Om min övertygelse inte skulle räcka kan jag luta mej mot kursitteratur, forksning och mina praktikerfarenheter.

9:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home