lördag, oktober 11, 2008

Det blev en bra dag!

Ska snart gå och lägga mig hos G som redan sover, men först vill jag blogga om dagen som varit fylld av bra grejer. Är hur trött som helst så jag gör det lätt för mig och tar det hela i punktform.

  • Rask promenad till COOP för att köpa tvål och diskmedel. Utan vagn, mycket armsväng!
  • F kom en halvtimme tidigt när G och jag for runt för att göra oss klara. Jag gav A mat, G klädde på henne och sedan fick hon vara hos F, som är lilltjejens favorit, hon ler stort när hon är i närheten!
  • Regnpromenad till stadsbiblioteket för Strängseminarium med Thomas Östros. Jag hade inte en aning om att han var en så grym talare! Finanskrisen, framtida regeringssamarbete, vår skuggbudget - allt avhandlades i lugnt tempo med pedagogisk finish. (C, minns du under kursen i våras när vi pratade om hur svårt det kan vara att på ett enkelt sätt beskriva inflation och sådana där krångliga grejer? Thomas kan!)
  • F, F och S hängde på till oss där vi drack te och åt scones, morotsmuffins, äppelpaj och chokladkaka. Dekadent så det förslår! Under tiden pratade vi om dålig tv-reklam, byte av gammal bil mot en bandvagn, framtidsplaner, studentlivet i Uppsala och SSU såklart.
  • På eftermiddagen sov jag några timmar medan G pluggade och kikade på A som under en vakenperiod höll på att vända sig från rygg till mage. Imorgon ska jag ägna mycket tid på golvet hos henne, jag vill också se!
  • Vi åt resterna av gårdagens grillspett och ugnsbakade rotfrukter till middag.
  • Promenad vars mål var filmuthyrningsstället men vi ändrade oss på vägen och gick bara förbi COOP för att köpa ingredienser till morgondagens pizzabak. På vägen dit gick vi genom Kopparlunden, de gamla metallverken, och läste på små skyltar om de olika byggnaderna. Den omställning som sker i Sverige, som det så ofta pratas om, där stora företag får ge plats åt mindre blir så tydlig där. Tusentals människor jobbade bland annat i tråddrageriet, med gjuteri eller ammunitionstillverkning. Där ligger numera Teknikbyn och när man åker förbi ute på E18 finns en skylt som berättar att det nu finns ungefär 200 företag som sysselsätter 1500 personer.
  • Lilltjejen gjordes i ordning för natten, fick på sig pyjamas och kvällens sista mål mat.
  • Äppelpaj och te vid köksbordet.
  • G har pluggat i vardagsrummet och jag pysslat i köket. Samtidigt har jag lyssnat på P1 via internet. Först en Samtal pågår-intervju med författaren  Bengt Ohlsson, sedan Kulturradion om årets nobelpristagare Jean-Marie Gustave Le Clézio och sist några stycken Tankar för dagen.
I morse skrev jag här i bloggen att det här skulle bli en bra dag, inte kunde jag ana då att det skulle bli så här bra.