lördag, november 15, 2008

Nuddpåbollenmedfoten

Jag slökollade på programmet Stjärnor på is i kväll. Det händer inte ofta. Egentligen tittade jag inte riktigt, det var mest på i bakgrunden, men jag lät åtminstone bli att byta kanal. Anledningen var att Markus Fagervall planerade att hoppa axel. Det skrevs mycket om det innan, bland annat skrev aftonbladet.se om den "svåra piruetten" och ett "rekordsvårt hopp", expressen.se i sin tur slog till med att kalla det "ett speciellt snurrhopp". Jag vet inte, men om det är tanken att låta sina läsare lära sig en aning mer om konståkning lyckas man inte speciellt bra. För någon som tränat konståkning i några veckor är axel ett svårt hopp, det kan jag hålla med om. Men rekordsvårt är faktiskt att ta i. Och vad betyder ett speciellt snurrhopp? Alla hopp inom konståkning involverar rotation i luften så särskilt speciellt är det inte. En piruett betyder att man håller sig på isen, så någon sådant är det heller inte tal om.

Att kalla en axel för en svår piruett eller snurrhopp är lite som att kommentera fotboll och meddela att en spelare gjorde en nuddpåbollenmedfoten. Oinsatt och hittepå.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

trodde aldrig att jag skulle få se dig använda fotbollsmetaforer. mycket roligt =)

12:28 em  
Blogger Anna N said...

Inte jag heller faktiskt. Är lite chockad själv ;)

1:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home