tisdag, juli 17, 2007

Allsången igen

Jag hade tänkt lämna Allsång på Skansens bristande jämställdhetstänk åt sitt öde men efter Anders Lundins plumpa skämt om könsfördelningen i dagens program måste jag skriva lite till!

De har alltså fått kritik för att 80 procent av artisterna i årets programserie är män. Ellen har till exempel gjort en strålande insats i frågan. När jag klagar här på bloggen skriver hon mejl till SVT och insändare till Metro. You go, girl! Hur som helst skickade hon en lista på SVT med grymma kvinnliga artister som hon skulle vilja se som gäster i allsången. Som svar fick hon "Men om du skulle lägga upp en likadan lista över männen så skulle den bli längre. Kvinnor är underrepresenterade i musikindustrin.". Här har Allsång på Skansen och vår statliga television ett val att göra, antingen så nöjer man sig med att konstatera att kvinnor i musikindustrin inte är lika många som män eller så gör man en insats för att ändra på det. Att då välja det första alternativet är lite som att stå vid lösgodishyllan och stoppa ner dubbelt så mycket lakrits som choklad i påsen, och sen skylla på att man egentligen inte ville ha det så men att det var för att det fanns dubbelt så många sorters lakrits som choklad att välja mellan. Antingen så låter man omgivningen påverka sig eller så försöker man påverka omgivningen liksom.

Anders Lundins skämt? När Sofia Karlsson (för övrigt den enda kvinnan på Sollidenscenen i kväll) sjungit klart lallade han ihop något om att nu har det kvinnliga könet varit överrepresenterat så nu måste man väga upp det på något sätt. Sedan presenterade han ett gäng gubbar som ledde allsången Drömmen om Elin... Nytänkande, verkligen.

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Jag ska inte sticka under stolen med att jag tittar på allsång. Det är skoj! :)

Jag reagerade också på Lundins minst sagt konstiga skämt om att väga upp den kvinnliga dominansen i programmet med ett gäng gubbar. Förhoppningsvis så drar han skämten för att pika SVTs programchef eller vem som nu bestämt vilka artister som ska uppträda.

Bra analogi med godiset förresten. :)

11:10 fm  
Anonymous Anonym said...

Fenomenalt skrivet, igen! :)
Men usch! Jag såg inte ens Allsången igår för jag var så arg sedan förra veckan och för att det var lika trista gubbartister nu också.
Plumpt skämt, minst sagt...
Men nästa vecka, då är det Marie Lindberg OCH Peter Jöback OCH Sahara Hotnights! Då blir det kul. :)
...och MA Numinen. Gummiboll-mannen du vet. En riktigt BRA och AKTUELL aritst! Inte.

6:43 em  

Skicka en kommentar

<< Home