torsdag, november 06, 2008

Härliga grejer

River av det mindre viktiga först: Idag har vi gått på promenad, varit på expen, lyssnat på Krakel spektakelskivan och badat (den minsta av oss). Men det har hänt så mycket annat idag, sådant som avviker åtminstone en aning från det vanliga vardagstugget.

Stötte på en av de hemvändande USA-resenärerna vid hissen på expen. Han såg oförskämt pigg ut för att ha en helt annan dygnsrytm än den som gäller i Västerås och dessutom ha varit med om en lång flygresa. Det är nog Obamaeffekten som gör det.

Lilltjejen kom på att hon kunde göra väldigt roliga ljud idag, så dem övade hon ordentligt på tillsammans med sin sjungande farmor. När E åkt fortsatte hon med ljuden i badbaljan så till den milda grad att hon glömde att bli ledsen när jag lyfte henne från från det behagligt varma vattnet, via den kalla luften till handduken.

M&M agerade äktenskapsmäklare på expen och hittade en framtida make till A. Även om jag är övertygad om att ett barnbarn till en före detta riksdagsledamot och en ex-biskop vore ett gott parti för lilltjejen tycker jag nog att hon, och grabben i fråga, ska få välja själva.

Snackade med syrran nu ikväll och när vi skulle avsluta tyckte jag att hon sa Nu måste jag se på en sak ute. Dålig bortförklaring att skylla på något i mörkret utanför fönstret tyckte jag, innan vi redde ut att det hon egentligen sa var Nu måste jag se på SOS Gute. (Det kan nästan bli en klassiker i likhet med "En påse. Våran? Våran? Nääe!" eller andra syskonskämt som inte går av för hackor.)

Små kommentarer som sätter guldkant på vardagen är bland det bästa som finns. Som svar på ett mejl där jag lyckats pussla ihop ett mötesdatum för fyra upptagna människor fick jag Bra jobbat!!!!. När jag bytte däck på parkeringsplatsen utanför huset utbrast en förbipasserande man Vad duktig du är!. Efter att ha tagit rulltrappan ner med barnvagnen sade en äldre herre Jag var lite orolig när jag såg att du skulle ta rulltrappan, men det där klarade du ju galant! Jag ska tänka på hur glad jag blev och hur jag sträckte lite extra på ryggen efter de fina kommentarerna och bli bättre på att säga sådant själv också.

Lägg gärna märke till att jag i detta inlägg slagit till med tuggetsätta guldkant på tillvaron och inte gå av för hackor. Befarar att jag egentligen är äldre än vad födelsebeviset säger.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Anna! Du är en flitig bloggskrivare vilket gör att jag med glädje läser din blogg minst en gång per dag. Du verkar leva ett skönt mamma och samboliv med din lilla familj, men fortfarande väldigt engagerad och aktiv. Antar att G är upprymd efter vad han har fått varit med om, vem skulle inte vara det? Lilla A verkar köra på och glädjas åt det lilla, där har vi vuxna mycket att lära. Hoppas att ni får en skön dag i Västerås. Ikväll så ska jag och Johan gå och titta på en fars på Södra berget, ska bli urkul. Olle och Oskar blir hemma och till Oskar stora glädje så ska de beställa hem pizza från Bite Line. Man ska glädjas åt det lilla. Kramar från Helena

5:54 fm  

Skicka en kommentar

<< Home